Door Mart Janssen op 27 oktober 2013

Regionale samenwerking moet oog hebben voor lokale belangen.

De PvdA is positief kritisch wat betreft regionale samenwerking. Samenwerking is prima en nastrevenswaardig, maar wat het College aan de Raad voorlegt is een duur, weinig transparant, bureacratisch en niet erg democratisch (controleerbaar) orgaan. Volgens de PvdA zitten burgers niet te wachten op brainport 2020, dialoogtafels, keyport, fiber corporation project,  bio based economy…… . Voor Leudal is de verkeersveiligheid van burgers belangrijk, een goed onderhouden openbare ruimte, adequaat wegenonderhoud, gemeenschapsvoorzieningen, zorg voor ouderen in de dorpen, gemeenschapszorg, werkgelegenheid, steunen voor lokale bedrijvigheid. Op een vraag van de PvdA wist de wethouder niet meer dan papieren voorstellen te noemen van ‘resultaten’ van regionale samenwerking. Voor de PvdA is duidelijk dat resultaten uit het verleden, weinig vertrouwen geven voor de toekomst. Waar gekozen wordt voor regionale samenwerking, dient aandacht voor Leudal en de belangen van burgers, steeds het vertrekpunt voor samenwerking te zijn.