Door Mart Janssen op 14 januari 2014

PvdA zet zich in voor behoud bibliotheek Roggel

Sluiting van de bibliotheek in Roggel heeft in deze gemeente tot de nodige beroering geleidt. Het College heeft de gemeenschap in Roggel overvallen met de sluiting van de bibliotheek. Het argument om de bieb te sluiten was het feit dat de huurkosten van zo’n 20.000 euro op jaarbasis voor de bibliotheek te hoog waren.

De kosten worden door de gemeente zelf in rekening gebracht aan de bibliotheek! De PvdA heeft raadsvragen gesteld over deze huur. Hoe komt de gemeente tot dit bedrag? Wordt dezelfde berekeningswijze ook gehanteerd voor andere bibliotheek-voorzieningen in Leudal? Hoe verhoudt het sluiting van deze bibliotheek zich tot het openen van een nieuwe bibliotheek in Ittervoort? De PvdA onderschrijft net als de gemeente de waarde van leesvaardigheid, kennis van taal, alsook de functie van de bibliotheek als kennis- en informatievoorziening. Maar hoe kun je dit zeggen, als je aan de andere kant een bibliotheek sluit? Volgens de PvdA rijmt dit niet met elkaar.

Gelukkig vinden veel bewoners en instanties (basisschool, naoberzorg, seniorenvereniging) dit ook en is men samen druk bezig met het ontwikkeling van plannen om de sluiting terug te draaien. De PvdA steunt dit initiatief en zal aandacht blijven vragen voor dit onderwerp d.m.v. raadsvragen en de commissie ruimte. Wij zijn optimistisch en hopen dat de samenwerking van veel partijen (o.a. bewoners, verenigingen, basisschool en ook de PvdA) zorgt dat de deuren van de bibliotheek in Roggel weer open gaan.