22 februari 2014

PvdA drukt stempel op sociale thema’s in politiek Den Haag

Het was politiek gezien een roerig weekje in Den Haag. Verscholen achter de media-aandacht voor de Commissie Stiekem, de Olympische Spelen en in Limburg de voorbereidingen op Carnaval, werden belangrijke politieke successen geboekt. Successen waarmee de PvdA in het kabinet een sociale stempel op Nederland drukt. Een stempel waar we als inwoners van Nederland en PvdA-(st)ers trots op kunnen zijn.

Zo krijgen mensen met een handicap een baan tussen de collega’s, postbezorgers weer gewoon loon, 0-urencontracten in de zorg worden verboden en de ontslagvergoeding die vooral lucratief was voor de directie van bedrijven, wordt eerlijker.

We voegen ze toe aan de successen van de PvdA in dit kabinet. Het blijkt maar weer dat samenwerken aan een sterker & socialer Nederland zoveel beter is dan 100 procent sociaal willen zijn – maar 0 procent bereiken. Dit is waarom wij in het kabinet zitten. Wij zijn trots op Lodewijk Asscher, Jeroen Dijsselbloem, Jetta Klijnsma, Martin van Rijn en al die andere PvdA-ers in het land. Met hen drukt de PvdA haar stempel op Nederland.

1. Eindelijk weer eerlijk delen:

• Dit jaar zagen lage inkomens voor het eerst lonen en koopkracht weer stijgen. Hoogste inkomens dragen meer bij door bijvoorbeeld de invoering van het 68% tarief voor iedere euro die je verdient boven de 150.000 euro.
  • We trekken honderd miljoen uit ter bestrijding van armoede onder kinderen.
  • Minima en ouderen met alleen AOW krijgen er tot 100 euro bij.

2. Meer werk, goed werk, eerlijk werk:

• 125.000 werkplekken voor mensen met een handicap, postbezorgers weer minimumloon. 0-urencontracten in de zorg verboden.
  • Einde aan doorgeslagen flexplekken: sneller een vast contract.
  • De bouw als motor van de economie jagen we aan: verzekeraars en corporaties investeren miljarden in de woningmarkt. De BTW op onderhoud gaat naar 6 procent

3. Topinkomens, bonussen en banken worden aangepakt:

• Nederland heeft de strengste wetgeving van Europa. Bonussen worden wettelijk gemaximeerd op 20 procent van het salaris.
  • Bestuurders van een (semi)overheidsinstelling verdienen nooit meer dan de minister president.
  • Banken leggen verplicht buffers aan zodat ze zichzelf overeind kunnen houden in plaats van bijspringen door de belastingbetaler.

4. Zorg in de buurt zonder stopwatch (Wat we altijd al willen):

• De huidige zorg is te onpersoonlijk en te gedreven door indicaties en aanbestedingen. Die organiseren we dus in de buurt. Daarvoor realiseerden we al 2000 wijkverpleegkundigen.
  • Voor professionele zorg blijft de dokter of verpleegkundige verantwoordelijk. Voor hulp bij het huishouden of vervoer vragen we waar mogelijk een bijdrage van familie, vrienden, buren.
  • Zorg in de buurt is persoonlijker en goedkoper. Maar ook als we niet hadden moeten bezuinigen hadden we dit gedaan. Omdat het namelijk beter kan.