Door Hilde Glessner op 24 januari 2014

NaoberzorgPunt uit Roggel wint 1e prijs

Zaterdag 18 januari 2014:

De Vereniging NaoberzorgPunt uit Roggel wint 1e prijs bij de wedstrijd ‘Kern met Pit’ van de Koninklijke Nederlandse Heidemaatschappij (KNHM).

De PvdA Leudal is super trots op NaoberzorgPunt Roggel en feliciteert hen met het behalen van de prijs! Wethouder Joost van der Stappen was bij de prijsuitreiking. Hij is fan van NaoberzorgPunt en hoopt dat er nog veel van dit soort initiatieven in Leudal volgen.

Kern met Pit is een jaarlijkse wedstrijd georganiseerd door Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij (KNHM). Via deze wedstrijd worden bewonersgroepen in buurten en dorpen in heel Nederland uitgedaagd om hun idee voor verbetering van de leefomgeving binnen een jaar te realiseren en mee te dingen voor een prijs. Uit de ingezonden ideeën worden door een vakkundige jury per provincie projecten geselecteerd. Zij mogen vervolgens deelnemen aan de wedstrijd.

Editie 2013 Limburg is op 18 januari afgerond met een mooie prijsuitreiking. Uit handen van Theo Bovens (Commissaris van de Koning) ontving NaoberzorgPunt uit Roggel de prijs en trofee Kern met Pit  Limburg. De vrijwilligers van NaoberzorgPunt mogen op zaterdag 29 maart in Utrecht hun initiatief nog verdedigen tijdens de nationale prijsuitreiking.

Meer hierover op kernmetpit.nl

Waar staat NaoberzorgPunt Roggel voor?

Het opzetten van een netwerkorganisatie met ontmoetingpunten van, voor en door burgers. Het NaoberzorgPunt is een particulier initiatief en werkt samen met lokale partijen. Betrokken mensen voeren zelf de regie over hun eigen werkgroep. Burgers helpen burgers waar nodig en organiseren allerlei kleine projecten met elkaar waarbij ‘ontmoeting’ centraal staat. Luisteren en gewoon DOEN zijn sleutels. Inzet van talenten van de mensen, betekent win-win en extra motivatie om mee te doen. Concrete activiteiten zijn o.a.: een klussendienst, het inloopcafé met luisterzittingen, jaarlijkse ontmoetingsdag voor burgers, een symposium over de verbinding tussen burgerinitiatieven en zorgprofessionals.

De dragers van dit initiatief zijn met elkaar en met de burgers van Roggel de uitdaging aan gegaan om de gezondheid, het wonen en welzijn te bevorderen door o.a. een samenwerkingsverband (netwerk) tussen de formele en informele zorg te realiseren. Dat is een nieuw organisatieconcept: een netwerk van alle partners op het gebied van wonen, zorg en welzijn in samenwerking met de informele netwerken in het dorp. In dat netwerk wil men vooral van en met elkaar leren én experimenteren.

NaoberzorgPunt heeft de prijs gewonnen omdat het een initiatief is dat een breed draagvlak heeft in het dorp (veel mensen doen mee) en ook overdraagbaar is naar andere dorpen en buurten.

Zie 3ml.nl voor een korte reportage over de prijsuitreiking.

Horn, 21-01-2014

Hilde Glessner

Vind ik leuk: eigenlijk veel te veel…maar creatief bezig zijn (tekenen, schilderen en dingetjes maken voor anderen) is op dit moment wel favoriet. Heb ik nooit tijd voor gehad en kom ik nu eigenlijk pas weer aan toe. Sterk in: verbinden, netwerken, organiseren, schrijven. Ik ben een optimist en zie altijd wel weer kansen. Moeilijke

Meer over Hilde Glessner