Door Hilde Glessner op 16 maart 2014

Jongerendebat in de Bombardon: veel bla bla….weinig boem!

Het geduld van de jongeren in Leudal is op en de toekomst van het jongerenwerk in Leudal blijft -ook na het debat- onzeker.

Op vrijdag 14 maart vond onder leiding van Ruud van der Kop (voormalig eindredacteur 3ML) in de Bombardon in Heythuysen het Jongerendebat plaats tussen jongeren uit Leudal en de vertegenwoordigers van de politieke partijen. Dit was het laatste debat voor de gemeenteraadsverkiezingen. Helaas was Ruud meer aan het woord dan de jongeren zelf en leek het meer op een debat over de toekomst van het jongerenwerk. Wederom was het elkaar de vliegen afvangen en kwam de inhoud ‘waar het werkelijk over dient te gaan’ niet uit de verf.

In drie rondes kwamen de jongeren en de politici met elkaar in gesprek over de volgende thema’s:

• De toekomst van jongerencentra in Leudal;
  • Ontmoetingsplekken voor jongeren in de dorpen;
  • De rol en functie van het jongerenwerk en vooral de toekomst van het jongerenwerk in Leudal.

Na elk thema werd de zaal gevraagd te reageren.

Voor de PvdA Leudal nam Hilde Glessner (2e op de kandidatenlijst van de PvdA Leudal) deel aan het debat. Hilde werd vooral bevraagd op het standpunt van de PvdA met betrekking tot de toekomst van de jongerencentra. Door loting kwam elke partij bij een van de thema’s aan het woord.

De algehele teneur van het debat was dat de jongeren al jaren wachten op antwoorden van de gemeente. Ze hebben de afgelopen jaren diverse plannen ingediend om JOP’s (Jongeren Ontmoetingsplekken) te kunnen realiseren, om meer jongerencentra te openen en ze benadrukken dat het voor hun toekomst erg belangrijk is dat het jongerenwerk in de huidige vorm en met de huidige jongerenwerkers blijft gehandhaafd.

Vier jaar geleden vond eenzelfde debat plaats en volgens de jongeren is er van alle beloftes van toen niets terecht gekomen. Ze willen nu antwoorden.

De PvdA Leudal heeft door de jaren heen het jongerenwerk gesteund en zelfs gepleit voor uitbreiding van het jongerenwerk en de jongerencentra in de dorpskernen. Er is wel een soort Task Force Jongeren ingericht, maar de jongeren zelf zitten daar niet aan tafel en ze horen ook niets over de uitkomsten. Hun geduld is nu op. Het resultaat van de avond was voor hen dan ook mager…..volgend jaar kijken we wat gerealiseerd is, enne….tja, hoe zit het nu precies met het jongerenwerk. Niemand leek het precies te weten. 1 juli 2014 valt in ieder geval het doek voor Punt Welzijn die nu het jongerenwerk in de gemeente Leudal levert. Hoe het wordt opgepakt is niet duidelijk.

De doelgroep verandert snel….wachten heeft dan ook geen enkele zin. Voor elke oplossing die wordt aangereikt, worden door de politiek nieuwe problemen gemaakt. Met het oog op de veranderingen in de Jeugdzorg is participatie van jongeren een must. Zal de nieuwe Raad daadkrachtiger zijn en beter communiceren met jongeren? Als het aan de PvdA ligt in ieder geval wel. Of zoals ‘Loesje’ stelt:

Daadkracht is meer ballen durven hebben dan de kerstboom.

Horn, 14 maart 2014

Hilde Glessner

Vind ik leuk: eigenlijk veel te veel…maar creatief bezig zijn (tekenen, schilderen en dingetjes maken voor anderen) is op dit moment wel favoriet. Heb ik nooit tijd voor gehad en kom ik nu eigenlijk pas weer aan toe. Sterk in: verbinden, netwerken, organiseren, schrijven. Ik ben een optimist en zie altijd wel weer kansen. Moeilijke

Meer over Hilde Glessner